5 czerwiec 2019

Podróżuj odpowiedzialnie

Wycieczki zagraniczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem Polaków. Klienci biur podróży w 2018 roku najczęściej wybierali Grecję jako swój wakacyjny cel, ale dużym zainteresowaniem cieszyła się Turcja – 14,9%, Bułgaria – 13,6%, Hiszpania – 11,1% oraz Egipt – 7,5%. Coraz częściej Polacy decydują się także egzotyczne kraje, w których kultura i zasady mogą być zaskakujące. Jak podróżować odpowiedzialnie, by w nieznanym świecie nie popełnić szkodliwych błędów?

fot. nadesłane
Wartość wkładu przemysłu turystycznego w światowe PKB na rok 2017 szacowany był na ponad 8 bilionów dolarów. Ten gigantyczny biznes niesie ze sobą zarówno nadzieje i szanse na rozwój dla biedniejszych regionów świata, jak i zagrożenia wynikające z pokusy czerpania coraz większych zysków bez względu na koszty społeczne i te związane ze środowiskiem naturalnym. Jednym z wielkich problemów w biznesie turystycznym jest łamanie praw dzieci. W niektórych krajach Azji, Afryki i Ameryki Południowej opiekunowie i grupy przestępcze w bezwzględny sposób wykorzystują najmłodszych, by wzbudzać w turystach potrzebę pomocy, która nieodpowiednio skierowana bardziej im szkodzi, niż ich wspiera.

Dzieci na ulicy 

Podróżując po biednych krajach południa, można natknąć się na zaniedbane dzieci, które albo siedzą na ulicy, prosząc o datek, albo podbiegają do turystów, próbując sprzedać lokalne pamiątki. Szacuje się, że w samych Indiach 300 tysięcy dzieci zajmuje się żebraniem. Turyści poruszeni widokiem brudnych i zaniedbanych dzieci wspomagają je finansowo, nie zdając sobie sprawy, że zostały one wysłane na ulice przez swoich niepracujących opiekunów lub zorganizowane grupy przestępcze. Ofiarowane pieniądze nigdy nie trafiają do najmłodszych.

Co gorsza, najbardziej brutalne grupy przestępcze okaleczają dzieci, by ich widok jak najmocniej poruszał serca przybyszów z bogatszych krajów. Rozdawanie pieniędzy na ulicy sprawia, że u kolejnych rodziców i grup przestępczych rodzi się pokusa wykorzystywania dzieci w celach zarobkowych.

Dzieci jako atrakcja turystyczna

Odpowiedzialność za przestrzeganie praw dzieci leży nie tylko po stronie ich opiekunów, ale także, w wymiarze moralnym, po stronie turystów. Robienie zdjęć biednym, żebrzącym dzieciom i wycieczki do sierocińców, tak zwana turystyka sieroca, niosą ze sobą dylematy etyczne związane z prawami dzieci. Tłumy turystów przybywające do sierocińców, by oglądać specjalnie zorganizowane występy, pozbawiają dzieci prywatności i wzbudzają u nich poczucie zagrożenia.  To niebezpieczne tym bardziej, że zarządcy takich ośrodków wzbogacają się na wizytach turystów, co motywuje ich do systematycznego wykorzystywania dzieci. Ryzykowne jest również obdarowywanie dzieci prezentami – przyborami szkolnymi czy zabawkami kupionymi na lokalnych straganach czy sklepikach – nierzadko opiekunowie tych maluchów zwracają towar do sprzedawcy i dzielą się zyskami po połowie. To zaplanowane działanie, o którym często nie mamy pojęcia, jako turyści.

Bez należytej opieki, podopieczni stają się „okazami” do oglądania, tulenia i fotografowania. Czy moralne jest robienie zdjęć cierpiącym ludziom, a potem wrzucanie ich na portale społecznościowe, by pochwalić się swoją pomocą?  W biednych krajach południa, gdzie największym, i często jedynym kapitałem posiadanym przez ludzi jest ciało, pokusa sprzedawania i wykorzystywania go jest silna. Dlatego odpowiedzialny turysta powinien wiedzieć, że również po jego stronie – w jego zachowaniu i decyzjach, leży los biednych dzieci i ich prawa.

Jak przeciwdziałać?

- Przygotowując się do podróży do odległego, egzotycznego kraju warto zapoznać się z lokalną kulturą oraz dowiedzieć się o zagrożeniach, które mogą pojawić się podczas wycieczki. Dlatego nie tylko organy państwowe, ale także prywatne przedsiębiorstwa, przygotowują odpowiednie biuletyny, mające wesprzeć osoby wybierające się za granicę. Odpowiedzialna turystyka to temat, który powinien być częściej brany pod uwagę w działaniach CSR dużych firm, których pracownicy bardzo często podróżują – komentuje Anna Bergman z działu CSR w Capgemini Software Solutions Center – dlatego we Wrocławiu i Poznaniu zorganizowaliśmy prelekcje dla naszych pracowników, na którą zaprosiliśmy Magdę Szymańską, Prezesa Fundacji  Go’n’Act, a także przygotowaliśmy tysiąc książeczek dotyczących odpowiedzialnej turystyki w kontekście praw dziecka. Naszym celem jest edukowanie naszych pracowników, by zwrócić ich uwagę na los i prawa dzieci podczas zagranicznych wojaży, zarówno biznesowych, jak i turystycznych. 

Najlepszą formą pomocy nie jest doraźna pomoc na miejscu, ale skierowanie się do sprawdzonych i znanych organizacji zajmujących się opieką i wspieraniem dzieci i ich praw. Pomagając, turyści powinni kierować się nie tylko emocjami, ale przede wszystkim rozsądkiem, by naprawdę pomóc, a nie nieświadomie zaszkodzić. 

REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Chojnicach

kiedy
2019-10-13 18:00
miejsce
Sala Widowiskowo-Sportowa,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-17 18:00
miejsce
Chojnicki Dom Kultury, Chojnice,...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się