Ciasne, ale własne – czyli jak mieszkają millenialsi?

W Polsce mieszka około 11 mln millenialsów, czyli osób urodzonych w latach 1980-2000. Co ciekawe jest to grupa, która wcale nie marzy o domu na przedmieściach, czy 80m2 "tam, gdzie wrony zawracają”. Ci będący klientami Expandera wybierają raczej mniejsze lokum, ale blisko centrum, znajomych, knajp, kin i tętniącego życiem miasta. Mają swój pomysł na życie i mieszkanie.

Trudno o jednoznaczną tezę dotyczącą kupowania mieszkań przez millenialsów. To dość zróżnicowana grupa, która często decyzje podejmuje impulsywnie i chce realizować swoje potrzeby „tu i teraz”. Jednak w kontekście zakupu nieruchomości można zauważyć pewne prawidłowości, zwłaszcza jeżeli przyjrzymy się danym dotyczącym wieku i metraży.

Wynajem? Tak, ale do pewnego momentu

Choć są zdecydowanie bardziej mobilni niż ich rodzice, millenialsi wciąż mają silną potrzebę posiadania własnego mieszkania. Z jednej strony gryzie się to z ogólną teorią, według której wolą wypożyczyć, wynająć czy używać czasowo. Z drugiej jednak strony, rzeczy na których im zależy chcą mieć tu i teraz, więc wolą wziąć najnowszy iPhone w kredycie niż na niego zaoszczędzić. Jak się okazuje podobnie jest z mieszkaniem.

- Osoby w przedziale wiekowym 24-35 lat w 2018 r. stanowili aż 59% naszych klientów. To obecnie zdecydowanie największa grupa zakupowa na rynku, która w pewnym sensie jest podzielona na dwie kategorie. – wyjaśnia Bartosz Kwieciński, Dyrektor Sprzedaży Expander Advisors.  – Patrząc na wartości udzielonych kredytów i przedział wiekowy możemy stwierdzić, że młodsi w przedziale wiekowych 24 – 30 lat są zainteresowani mniejszymi lokalami, w przypadku których wartość przyznawanych kredytów wynosi średnio 255 tys. zł. Z kolei millenialsi po 30 roku życia szukają już nieco większych metraży, gdzie średnia wartość wynosi 273 tys. zł. – wyjaśnia Bartosz Kwieciński z Expander.

Millenialsi będący klientami Expandera chętnie wynajmują mieszkania, ale są też podatni na trendy. Jeżeli posiadanie własnego M w ich kręgu znajomych staje się w pewnym sensie „must have” i wszyscy ich znajomi zaczynają przeprowadzać się „na swoje”, będą do tego dążyć niezależnie od tego, czy w danym momencie mają oszczędności na zakup nieruchomości czy nie. Nie muszą sobie jednak długo tłumaczyć zasadności takiej decyzji, bo obecna sytuacja na rynku sprzyja realizacji planów o własnym mieszkaniu.

Rata tańsza niż wynajem

Pomijając fakt, że w Polsce wciąż mamy silnie utrwaloną potrzebę posiadania nieruchomości na własność, to kupno mieszkania na własność często po prostu bardziej się opłaca niż najem. Koszt najmu zwykle jest wyższy niż rata kredytu hipotecznego. W takich miastach jak Katowice, Częstochowa czy Sosnowiec miesięczna różnica nierzadko przekracza 500 zł. Oczywiście żeby zaciągnąć kredyt trzeba posiadać przynajmniej 10% wkładu własnego. Poza tym do raty trzeba doliczyć różne inne koszty związane z zakupem mieszkania. W tej bitwie na argumenty na ogół wygrywa jednak jeden - spłacasz sobie, a nie komuś.

- Decyzji o zakupie własnego mieszkania bez wątpienia sprzyjają niskie stopy procentowe i duża dostępność kredytów hipotecznych. Warto również wspomnieć, że wstępnej weryfikacji swojej zdolności kredytowej można dokonać online. Podobnie zresztą jak porównania dostępnych kredytów. – wyjaśnia Bartosz Kwieciński z Expander – Minęły już czasy kiedy trzeba było chodzić od banku do banku i sprawdzać, gdzie dostaniemy najlepszy kredyt. Dzisiaj swoje możliwości i oferty można sprawdzić bez wychodzenia z domu za pośrednictwem porównywarki kredytów online a cały proces kredytowy i wszystkie formalności załatwić u jednego eksperta, nie ponosząc żadnych dodatkowych kosztów. Nie powinno więc dziwić, że po wpisaniu kilku danych i zobaczeniu rat, jakie musielibyśmy płacić za własne mieszkanie, wynajem często przestaje być atrakcyjną opcją. – podsumowuje Dyrektor Sprzedaży w Expander.

Wielkomiejski klimat

Millenialsi lubią być tam, gdzie coś się dzieje. Znacznie bardziej niż ich dziadkowie czy rodzice cienią sobie miejski styl życia. Ci, będący klientami Expandera zwykle chcą mieszkać w dużych metropoliach, najlepiej w ich centrach lub w dobrze skomunikowanych dzielnicach. – Patrząc na wybierane przez nich inwestycje możemy założyć, że ta grupa klientów lubi spędzać dużo czasu poza domem i poszukuje przede wszystkim inwestycji mieszkaniowych z rozbudowaną infrastrukturą w okolicy. Przez tę grupę wybierane są głównie nieruchomości zlokalizowane w centrum miast lub z dobrym dojazdem do innych dzielnic. – mówi Bartosz Kwieciński z Expander.

Często mówi się, że millenialsi nie lubią się przywiązywać do jednego miejsca, często zmieniają pracę i przeprowadzają się między miastami dlatego niechętnie inwestują we własne mieszkanie, które może stać się dla nich zbędnym balastem. Okazuje się jednak, że w kontekście nieruchomości nawet najmłodsi przedstawiciele tej grupy lubią mieć własny kąt, a perspektywa przywiązania się do jednego miejsca w dobie aplikacji takich jak AirBnB czy Booking nie wydaje im się straszna.

REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Chojnicach

kiedy
2019-10-13 18:00
miejsce
Sala Widowiskowo-Sportowa,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-17 18:00
miejsce
Chojnicki Dom Kultury, Chojnice,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-12-07 18:00
miejsce
Sala Widowiskowo-Sportowa,...
wstęp biletowany
kiedy
2020-02-15 19:30
miejsce
Hala Centrum Park, Chojnice, ul....
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się